03 april 2008

WATER KAN SCHADELIJK ZIJN VOOR UW GEZONDHEID

Water is de bron van alle leven.

Dat is heel mooi. Maar verder drink ik het alleen als het echt niet anders kan. En ik troost me met de gedachte dat ik zo meer overlaat voor anderen, tenslotte schijnt water een schaars goedje te worden.

Maar er is altijd wel iemand die aan je kop zit te zeuren dat je voldoende water moet drinken, dat het zuiverend werkt, goed voor de huid is. Gek word ik van al die types die geen stap meer schijnen te kunnen verzetten zonder een flesje water in de hand. Een vergadering, treinreisje Amsterdam-Haarlem, drie kilometer joggen in het park? Zonder flesje water schijnt de overlevingskans klein te zijn. Alsof je ieder moment in de woestijn kunt verdwalen!
(wist je trouwens dat de Nederlanders kampioen hergebruik van waterflesjes zijn? Wordt trouwens ernstig afgeraden door de mineraalwaterindustrie, schijnt niet hygiënisch te zijn...)

Kappen nu met al dat gedoe. De universiteit van Pennsylvania heeft het nog eens allemaal haarfijn uitgezocht: water reinigt niet, is niet goed voor je huid en teveel water kan zelfs GEVAARLIJK zijn!
Van die 2,5 liter die je per dag nodig hebt zit trouwens al een flink deel gewoon in je eten. Een biefstukje bestaat net als wij zelf voor 80% uit water. En om de dag helemaal goed te maken blijken koffie en alcohol gewoon mee te tellen in het waterhuishoudboekje, er blijkt niks waar te zijn van het verhaal dat die vocht onttrekken aan het lichaam.
En wist je dat hardlopers steeds vaker in elkaar zijgen met een watervergiftiging?

Om het heugelijke nieuws te vieren heb ik gelijk maar een extra flesje wijn open getrokken. Ik geloof er namelijk heilig in dat alcohol conserveert. En zolang er nog geen wetenschapper keihard het tegendeel heeft bewezen denk ik dus maar: better safe than sorry!

Geen opmerkingen: